Írások
Mi az a CAC, ROAS, LTV? – Avagy a hirdetéskezelés nyelve kezdőknek is

Mi az a CAC, ROAS, LTV? – Avagy a hirdetéskezelés nyelve kezdőknek is

A hirdetéskezelés világába belépni sokszor olyan érzés, mintha egy másik nyelvet próbálnánk megérteni: CAC, ROAS, CTR, LTV, CPA, CPM… Mi ez a sok betűszó, és miért beszél róluk minden marketinges annyit, ez valami külön nyelv? Nos, ezek nem csupán divatos rövidítések, hanem olyan kulcsfontosságú mérőszámok az online marketing iparágában, amelyek nélkül egyetlen jól működő online hirdetési kampány sem létezhet. Ha laikus döntéshozóként dolgozol együtt egy marketingügynökséggel, vagy épp most keresel egyet –, ez a cikk segít abban, hogy végre átlásd, miről beszélnek a szakemberek pontosan, amikor ilyen “fura” kifejezéseket használnak,, és hogyan hoznak döntéseket az eredmények és elemzések alapján.

Hirdetéseket kezelni mérések alapján, és nem pedig megérzések alapján

Sokan még mindig úgy gondolnak az online marketingre, mint egyfajta „érzésalapú” művészetre. Pedig a valóságban a hirdetéskezelés – legalábbis a profi változata – kőkemény adatokon, elemzéseken alapul. Ahhoz, hogy egy vállalkozás hatékonyan használja fel a hirdetési büdzséjét, ismernie kell azokat a KPI-okat (Key Performance Indicator – kulcs teljesítménymutatók), amelyek alapján mérhető a kampányok eredményessége. 

Lássuk most a legfontosabb mérőszámokat laikus nyelven, példákkal, de szakmailag is pontosan megfogalmazva, de a teljesség igénye nélkül. 

CAC – Customer Acquisition Cost

Mit jelent magyarul? Ügyfélszerzési költség.
Miért fontos? Megmutatja, hogy mennyibe kerül egy új vevő megszerzése.
Példa: Ha 100.000 Ft-ot költesz egy kampányra, és abból 10 új vevőd / ügyfeled jön, akkor a CAC = 10.000 Ft.

Miért figyelj rá oda? Mert ha a CAC nagyobb, mint amennyi bevételt egy ügyfél neked hoz, akkor nem nyereséget termelsz, hanem veszteséget. 

Ha pl.: a CAC = 10.000 Ft, de amit vásárol tőled, csak 6000 Ft-ba kerül, akkor 4000 Ft veszteséget termeltél. 

 ROAS – Return on Ad Spend

Mit jelent? A hirdetési költés megtérülése.
Miért fontos? Webshopoknál ez a legfontosabb mérőszám, amit nem szabad figyelmen kívül hagyni! A ROAS megmutatja, hogy 1 Ft hirdetési költésből mennyi bevételed lett.
Példa: Ha 100.000 Ft-ot költesz hirdetésre, és 300.000 Ft bevételed származik belőle, a ROAS = 3. 

Miért figyelj rá? Mert ez mutatja meg, hogy megérte-e egyáltalán hirdetned. Egy ROAS 1 alatt azt jelenti: többet költöttél, mint amit visszakerestél az ebből származó bevételből. 

LTV – Lifetime Value

Mit jelent? Egy ügyfél élettartamra vetített értéke.
Miért fontos? Megmutatja, mennyit hoz neked átlagosan egy ügyfél a vásárlásain keresztül hosszú távon.
Példa: Ha egy ügyfél havonta 10.000 Ft-ot költ nálad, és 2 évig aktív, akkor az LTV = 240.000 Ft.

Miért figyelj rá? Mert a CAC és LTV aránya határozza meg, hogy mennyit érdemes ügyfélszerzésre költened.

CPA – Cost per Acquisition

Mit jelent? Egy konverzió (pl. vásárlás, feliratkozás, ajánlatkérés) megszerzésének költsége.
Példa: 50.000 Ft hirdetési költésből 25 érdeklődő jön → CPA = 2.000 Ft.

Miért figyelj rá? Fontos, hogy meghatározd, mennyit ér meg neked egy vásárlás, ajánlatkérés, vagy akár hírlevél feliratkozás. Mi az a pont, amin túl egyszerűen nem éri meg? 

CTR – Click-Through Rate

Mit jelent? Átkattintási arány.
Példa: Ha 1.000 ember látja a hirdetésed, és 50 kattint rá, akkor a CTR = 5%.

Miért figyelj rá? Ha magas a CTR,  az azt jelenti, hogy a hirdetésed felkelti azoknak a figyelmét, akiket célzol (tehát pl.:  jó a kreatív, jó a célzás). Ha viszont alacsony a CTR, akkor állítanod kell valamin, lehet az a célzás, új kreatív irányok kipróbálása, szöveg változtatás, stb.

CPM – Cost per Mille

Mit jelent? Ezer hirdetésmegjelenésre vetített hirdetési költség.
Példa: 5.000 Ft-ért 10.000 megjelenést kaptál → CPM = 500 Ft. 

Képlet a példához: (5000 / 10.000) x 1000 = 500 Ft

Mire jó? Márkaismertség növelésénél vagy bevezető kampányoknál, gyakran ez az elsődleges KPI.

De miért van minderre szükség?

Mert a marketinged nem játszótér (jobb esetben legalábbis). Egy tudatos vállalkozásnak tisztában kell lennie azzal, hogy melyik csatorna mit hoz, milyen hirdetési költségek mellett, és hol érdemes többet vagy kevesebbet költeni, vagy éppenséggel újragondolni a stratégiát. A hirdetéskezelés lényege nem az, hogy “posztolgatunk valamit” amit majd kiemelünk a “boost poszt” gombbal, hanem az, hogy minden egyes kampányból adatot nyerjünk, és ez alapján megfelelően optimalizáljunk.

A KPI-ok nyelve nemcsak a marketingeseké, hanem a tudatos döntéshozóké is. Akik ismerik és értik ezeket, előnybe kerülnek. Mert nem csak azt látják, hogy „kattintottak” vagy „sokan látták”, hanem azt is, hogy hol lehetnek az esetleges elcsúszások, mire érdemes jobban odafigyelni.

Végül, de nem utolsó sorban: Dönts adat alapján, és elemzések mentén

A hirdetéskezelés nem a megérzések terepe (ezt ne úgy értsd, hogy egy megérzés sosem jöhet be), sokkal inkább az adatok világa. Azok a cégek, akik ismerik a legfontosabb KPI-okat, és tudják őket helyén kezelni, nem csak hatékonyabban költenek, de versenyelőnyre is szert tesznek. 

Mert nem vakon repülnek, hanem látják az utat. Ha te is szeretnél végre átlátni a hirdetési számok tengerén, és megérteni, hogy mit mutatnak a kampányaid – vagy ha  szeretnéd, mi ezt megtesszük helyetted. Lehet, hogy épp itt az ideje, hogy beszélgessünk? 

 Lépj velünk kapcsolatba, és nézzük meg, hogyan lehet a te céged számára is nyereséges és átlátható a hirdetéskezelés: https://frozenmangomedia.hu/ppc-hirdeteskezeles/